تبلیغات
آموزش قرآن کریم - مطالب آبان 1391
آموزش قرآن کریم
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :

نمایش آی پی
Online User
عده‌ای ریشه واژه‌ی بیات را تركی میدانند و آن را به معنای غم یا غمگین ویا نام قبیله‌ای از قبایل تركمن دانسته‌اند و عده‌ای اصل آن را از واژه «بیاد» می‌دانند.بیات از جمله مقامات گسترده‌ی عربی است، كه كاربرد زیادی نیز دارد.گستردگی كه این مقام دارد در سایر مقامات به چشم نمیی خورد. و این خصیصه باعث شده است كه غالباً در قبل و بعد و یا در خلال هر مقامی بتوان به مایه بیات منتقل شد.

حسن آغاز و انجام تلاوت نیز با این مقام است.
باتوجه به اینكه قاری در این مقام از پائین‌ترین گام صوتی شروع میكند و به مرور به گام‌های بالاتر وارد می‌شود. ضرورتاً زیرنغمه‌های متنوع و بیشتری در داخل این مقام مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طوری كه به سهولت نمیتوان تمامی گام‌ها را پشت سر هم ارائه نمود و نیاز به نغمه‌ها و گوشه‌های متنوعی است.این مقام یكی از زیباترین مقامات از نظر لطافت، حزن معنوی و وسعت گوشه‌ها و گستردگی است. به همین مناسبت آن را «ام النغمات و یا مادر نغمات» می‌گویند.از آن برای ایجاد آرامش اولیه و پذیرش آهنگ‌های بعدی استفاده می‌شود.

این مقام علاوه بر شروع و فرود تلاوت، در «آیات دعا، حكایات، اندرزها» به كار برده میشود و همچنین «آیات توحید، اسماء و صفات الهی، نبوت عامه و خاصه، عقاید، اخلاق، معاد و مومنین» را در این مقام اجرا مینمایند.
5 - تاثیرات : الف) آرامش همراه با غم
 ب) آگاه ساختن شنونده 
ج) صحبت از احوالات گذشتگان را میتوان بعنوان تاثیرات این مقام برشمرد. همچنین این مقام در ذهن حالت وقار، عظمت، بزرگی، تسلط و سنگینی را ایجاد می‌كند.

در مقام بیات نغمات فرعی بسیاری دیده می‌شود كه در بین هركدام از آن‌ها به راحتی می‌توان از مقام بیات به مقام دیگری منتقل شد، برای مثال از نغمه‌ی «رمل» می‌توان وارد «صبا» شد.

از نغمات فرعی آن می‌توان به نغمه‌های «لامی، صافی، مصری، حسینی، دشتی، علی، ابراهیمی، كرد، ترک، دوكا، شور، ندا، رمل، مصیر،
نهفت، بیات شور، عشیران»اشاره نمود.

از جمله قاریانی كه در مقام بیات دارای تسلط و مهارت كم‌نظیری هستند میتوان اساتید مصطفی اسماعیل، عبدالباسط، منشاوی، عبدالفتاح شعشاعی، حصان و محمد رفعت را نام برد.


وزن های لحنی این دستگاه نیز به شرح زیر است:


1.قرار بیات:                     مفاعیلن  مفاعلین   فعولن

2.جواب بیات:                  مفاعلین  مفاعلت    فعولن

3.جواب جواب بیات:          مفاعل    مفاعیل     فعولن


درادامه مطلب چند قطعه ی صوتی برای آشنایی بیشتر ازاین مقام برای دانلود میگذارم.برای آشنایی بیشتر میتوانید به جلسه اول از جلسات صوت ولحن استاد ابراهیم آبادی مراجعه کنید.


برای دانلود به ادامه مطلب بروید

ادامه مطلب

:: مرتبط با: مقامات قرآنی ,
ن : عباس قاسم عباسی
ت : جمعه 19 آبان 1391
نهاوند نام یکی از شهرهای ایران است که نام یکی از مقامات موسیقیایی عرب است.درباره خاستگاه این مقام اختلاف وجود دارد.عده ای میگویند که خاستگاه آن کشور هند بوده وعده ای میگویند ایران بوده است.نهاوند یکی از مقامات متعادل یا به اصطلاحی خنثی است زیرا نه شدت وسنگینی وپیچیدگی  مقامات رست و صبا وحجاز را دارد ونه مانند سه گاه هیجان آور است بلکه میانه ای از این مقامات میباشد.بهترین محل اجرای آن هنگام تلاوت داستان های قرآنی میباشد.همچنین هنگام تلاوت آیات توحید وصفات الهی و نبوت واحکام وعبادات واخلاق وپند ونصیحت نقل اخبارو... نیز مناسب میباشد.

این مقام با مقام رست وچهارگاه تجانس دارد ومعمولا پس از سه گاه و حجاز وبیات اجرا میشود.

 نمونه های عالی اجرای این مقام میتوان در تلاوت های استاد مصطفی اسماعیل بویژه در تلاوت سوره مبارکه بقره جست.وزن های آن نیز عبارتنداز
:


1.قرار نهاوند:                        مفاعلن فعلاتن

2.جواب نهاوند:                     فاعلن فعلان

3.جواب جواب نهاوند:            فعلاتن فاعلن فعلان



 در ادامه مطلب چند قطعه صوتی برای آشنایی بیشتر بااین مقام را برای دانلود میگذارم.

ش


برای دانلود به ادامه مطلب بروید

ادامه مطلب

:: مرتبط با: مقامات قرآنی ,
ن : عباس قاسم عباسی
ت : جمعه 19 آبان 1391
صبا در لغت به معنای نسیم صبحگاه است و نام یکی از آهنگ های موسیقیایی عرب است.صبا مجموعه ای از آهنگ های حزین وغمناک است که در مواضعی ازتلاوت استفاده میشود که انسان نسبت به خود و گذشته و اعمال زشتی که مرتکب شده و یاد عذاب های الهی در جهان آخرت وخوف از حساب وکتاب دقیق خداوند دارد احساس ندامت وپشیمانی میکند ونسبت به آنها حسرت میخورد ویا درخواست توبه ازدرگاه الهی دارد.

این مقام یکی از مقام های دلنشین است که لطافت وزیبایی خاصی به تلاوت قرآن میبخشد وپیچیدگی کمتری نسبت به سایر مقامات دارد.استفاده از نغمات این مقام باعث تاثیر گذاری بیشتر بر مستمع آن میشود و حالت روحانی وملکوتی خاصی به آنان میدهد. ویک جنبه تذکر وهشدار نیز برای آنها دارد.

صبا یکی از پرکاربردترین نغمات مستعمل میان قاریان است.یکی از بهترین نمونه های اجرای آن درتلاوت های  استاد عبدالباسط دیده میشود.معمولا این مقام را پس از اجرای مقام بیات و حجاز به کار میبرند.

میدانیم که نظم دارای وزن های خاصی است.بعضی ازاساتید برای الحان نیز وزن قائل اند که در زیر این وزن ها آورده شده است.البته ناگفته نماند که بعضی از اساتید نیز به این وزن ها قائل نیستند.


1.قرار صبا:                     مفاعلتن مفاعلتن فعول

2.جواب صبا:                  مفتعلن مفتعلن مفتعلن مفتعل

3.جواب جواب صبا:         
مفتعلن  مفتعلن  مفتعلن مفتعلن


درادامه مطلب چند قطعه ی صوتی برای آشنایی بیشتر ازاین مقام برای دانلود میگذارم.برای آشنایی بیشتر میتوانید به جلسه نهم از جلسات صوت ولحن استاد ابراهیم آبادی مراجعه کنید.



برای دانلود به ادامه مطلب بروید

ادامه مطلب

:: مرتبط با: مقامات قرآنی ,
ن : عباس قاسم عباسی
ت : دوشنبه 15 آبان 1391
 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.